LOKALHYRESGÄST

Frågor & Svar

Ingår reparationer (tekniskt underhåll av skadade föremål och anordningar) i lokalhyran, exempelvis reparation av ett trasigt dörrhandtag, vattenkran, en söndrig vitvara, exempelvis ett kylskåp eller en diskmaskin? 

Svar: Nej, allt tekniskt underhåll inom lokalen står ni som lokalhyresgäster själva för 

Ingår utbyte av förbrukningsmaterial i lokalhyran, exempelvis utbyte av lysrör, glödlampor eller liknande? 

Svar: Nej, förbrukningsmaterial skall ni själva inhandla och byta ut. Observera att detta även gäller lysrör och liknande för utrymningsvägar inom lokalen.  

Ingår målning av exempelvis väggar eller byte av golv i lokalhyran?

Svar: Enligt våra hyreskontrakt ansvarar och bekostar lokalhyresgästen själv för allt inre underhåll i lokalen. 

Stopp i avlopp, rensning, ingår det i hyran? 

Svar: Om det är ett lokalt stopp i er lokal eller om stoppet orsakats av er verksamhet så är det ni som ansvarar för åtgärd och som står för kostnaden.  

Vem skall ombesörja snöröjning, sandning och halkbekämpning vintertid?

Svar: På trottoarer och allmänna platser som hör till fastigheten sköter vi detta. När det gäller ingångar/entréer till er lokal så är det ni som skall sköta det. Om ni ser att det är halt och vill få en hink med salt eller sand av oss är ni välkomna att säga till.  

Vem byter strömbrytare och eluttag?

Svar: Det är ni själva som ansvarar för och bekostar dessa arbeten. Samtliga el och VVS arbeten i lokalen skall vara fackmannamässigt utförda.  

Om vi märker brister i ventilationen, vad gör vi då?

Svar: Är det problem med ventilationen i er lokal kan ni höra av er till oss. Det gäller olika för olika ventilationslösningar i lokalerna. Läs i ert hyreskontrakt för lokalen om vad det är som gäller för er lokal alternativt kontakta er lokalansvarige. 

Hur fungerar sophanteringen/källsorteringen?

Som hyresgäst ansvarar du vanligtvis för att beställa och bekosta borttransport av avfall från din verksamhet. För mindre lokaler kan pentryavfall slängas i fastighetens behållare. Kontrollera vad som gäller i ditt hyreskontrakt, eller kontakta oss. Observera att det inte är tillåtet att ställa kartonger eller grovsopor i trapphus, entréer eller andra gemensamma utrymmen.

Vem städar trapphus entréer till lokalerna?

Vi städar trapphuset varannan vecka. Som lokalhyresgäst ansvarar du för att ta bort eventuellt skräp du själv lämnar. Städning av entréer sköter ni själva. 

Vem åtgärdar åverkan på dörrar och fönster till lokalen?

Ni ansvarar för att åtgärda och bekosta reparationer vid eventuell åverkan. Det är viktigt att åtgärda detta snabbt. Anmäl gärna skadan till oss, så kan vi hjälpa till att beställa åtgärden.

Om vi har problem med låset till lokalen, vem ansvarar för det?

Svar: Oftast är det hyresgästen som ansvarar för låsanordningen till lokalen.  

Om vi behöver fler nycklar, vem kontaktar vi då?

Om ni behöver fler nycklar är ni välkomna att kontakta oss för beställning. Ni får då reda på när ni kan komma och kvittera ut dem på vårt kontor. Kostnaden (enligt gällande prislista) läggs på er nästkommande hyresavi.

Om vi av någon anledning har blivit utelåsta, glömt nyckeln eller liknande, kan ni på något vis hjälpa oss att komma in i lokalen då?

Svar: I det fallet att vi har en extra nyckel kan vi komma och låsa upp i den mån vi har personal tillgänglig. Vi tar betalt enligt gällande taxa. Utryckning helgfri vardag 750 SEK plus moms, utryckning kvällar och helger 1500 SEK plus moms.  

Om det är kallt i lokalen framåt hösten/vintern och elementen är kalla, vad gör vi då?

Svar: Värmen till huset styrs utav bl.a. vilken utetemperatur vi har. Under hösten kan vi ha stora svängningar mellan dag och natt temperaturer. Detta bidrar till att värmen kan upplevas som ryckig då det är ett ganska "trögt" system innan det blir balans i alla värmestammar. Våra värmepannor är inställda på att hålla omkring 20 grader. Luft i elementet påverkar också funktionen. Känns elementet varmt vid inloppet och nedersta halvan är det luft i elementet. Ni kan lufta elementet via luftningsventilen med en speciell luftningsnyckel. När det slutar pysa ut luft och endast kommer vatten är det klart, då ska elementet kännas varmt över hela ovandelen. Luftningsventilen sitter i elementets ovandel, mittemot inloppsventilen. Om ni vill ha hjälp med detta eller om detta inte fungerar är ni välkomna att göra en felanmälan så kommer vi och åtgärdar.  

Ovan åtgärder som inte ingår i lokalhyran

Dessa åtgärder kan beställas av oss om ni så önskar, er hyresvärd, vilka vi sedan debiterar er för genom att lägga kostnaden på er lokalhyra. Det är därför viktigt att den personen inom ert företag som gör en sådan beställning är medveten om detta och har befogenheten att göra en sådan beställning. Vid tillfälle där vi förmedlar hantverkartjänster för åtgärder ni som lokalhyresgäst är ansvariga för tillkommer en administrativ avgift beroende på omfattning och åtgärd. Minimidebitering är 1000 SEK plus moms per åtgärd.